Tuned Volkswagen Site TUNED.VOLKSWAGEN.SITE.bigspoiler.jpg (28954 bytes)

Home Up INFO ALLE VW'S RIEGER!!! UIT DE OUDE DOOS AMAZING! VRAAG EN AANBOD new21.gif (754 bytes)

SCIROCCO 2bannervw-logo.gif (130059 bytes)

Home

Hier is de geschiedenis van de scirocco 1, 2 tot de laatste corrado:

scala1.jpg (15659 bytes)

In maart 1981 zag de scirocco type II het levenslicht. De vormen zijn ronder geworden, en er bleef achterin ruimte voor twee personen en bagage. Er stonden verschillende types in de showrooms van VW. De L, GL, LS en de GLS waren uitgerust met een 1.3 60Pk motor. De GT beschikte over 1.6 85Pk motor. De GTI/GLI hadden 1.6i 110Pk motor. Met een motor die een lagere wrijvingswaarde had kon de scirocco al binnen 9,5 seconde een snelheid van 100km/h halen! De topsnelheid lag al op de 190 km/h. De scirocco 2 koste wel 10% meer dan zijn voorganger. Desondanks rolde in 1981 de 1.500.000 ste Scirocco GTI van de band. Oettinger had in de jaren 70 gewerkt aan een 16 valve motor. In 1981 kwam deze techniek in de 1.6 E/16 en leverde maar liefst 132 Pk. De 2.0-16V kwam al op 150Pk!!! In 1984 kwamen echter de eerste 16 kleppers op de markt. Een 138Pk sterke motor bracht de scirocco tot maar liefst 210km/h. De katalysator bracht het vermogen terug tot 129Pk. Er moest wel zo'n fl.35.000,- voor worden afgetikt voordat je de showroom uit mocht rijden. Er kwam een nieuwe modellenlijn uit: de GT met een 1.6 75Pk, de GTL met 90Pk, de GTX met 90,- of 112 Pk en de 16 valva varianten. Zo kwam er de 'White cat' (in z'n geheel wit gespoten), de 'Tropic' (met een frisse, erotische metallic lak) en de 'Scala" (met meegespoten bumpers en spoilers). De 1.6 72Pk werd na '88 vervangen door de wat rappere 1.8 95Pk met hydraulische klepstoters. Ook de GTX werd ook voorzien van een 95Pk motor. Echter kwam de Corrado om de hoek kijken met een 160Pk turbo G-lader. De 129Pk katalysator motor werd dus snel teruggeplaatst in de scirocco. De Scirocco was tot 1992 op bestelling nog te koop. Toen viel het doek. Met maar liefst 291.497 exemplaren kwam de type twee niet in de buurt van de type 1.

De scirocco type II.Nou ja, een beetje omgebouwd dan!!!hellonwheels.jpg (42295 bytes)

 

SCIROCCO II:

Voor de Scirocco 2 betaal je voor een in goede staat verkerende '86-er met 1.8-16v zo'n fl.1500,- tot fl4.500,-. Voor een '88-er zo'n fl.4.500,- tot fl6.000,-. Een scirocco na '88 kan in prijs erg stijgen. Omdat hier zo weinig van zijn kost een '90-er GT-GTI II  al gauw fl.10.000,-!!!. Een '92-er kost bijna hetzelfde als een corrado uit '88.

 

 

interieurscir2.jpg (44293 bytes)interieursc2.jpg (42929 bytes)

Dutch vw- fanclubs:

Scirocco Club Noord Holland:                         http://www.drive.to/sc-noordholland

Scirocco \ Corrado Club Nederland:                 Bart Vugts, Tel. 013-5114789 / 06-21206113

Scirocco \ Corrado Club Noord-Nederland:     http://www.drive.to/scirocconoord

Scirocco \ Corrado Club Roadstar:                     Dio Linders, Tel. 0413-355490

 Scirocco Club Diamond Wheels:                      http://www.scirocco.nl

 

 

Send mail to rwouda@dutch.nl with questions or comments about this web site.
Copyright © 2000 Tuned Volkswagens Site
Last modified: februari 17, 2001